خانه / در میان رسانه ها / کوروش کبیر، نخستین منجی و گستراننده راستی

کوروش کبیر، نخستین منجی و گستراننده راستی

سخنراني موبد پدرام سروش پور در دانشگاه علوم پزشكي كاشان

شامگاه دوشنبه ۲۷ آبان ماه بيش از ۱۵۰ نفر از دانشجويان دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي كاشان در تالار آمفي تئاتر اين مجموعه گرد آمده بودند تا به سخنراني موبد پدرام سروش پور گوش فرادهند و با منجي در دين زرتشت آشنا شوند.

به دنبال خوش آمدگويي مجري مراسم، موبد پدرام سروش پور سخنراني خود را در مورد سوشيانت آغاز نمود. نخستين بخش سخنان وي، تاكيد بر يكي بودن حقيقت اديان بود و از سوي ديگر اشاره نمود كه ايراني بودن ما و داشتن فرهنگ ايراني مهمترين مشتركات ما است. به گفته اين هموند انجمن موبدان، فرهنگ يعني برداشت ما از حقيقت دين كه از تلاش پدران و مادران ما براي شناخت حقيقت دين شكل گرفته است.

موبد سروش پور در ادامه با توضيح تعدادي از واژگان اوستايي تلاش نمود تا پيش زمينه اوليه را براي بحث در مورد سوشيانت ايجاد نمايد. او از اهورامزدا،‌پروردگار يكتا سخن راند و آن را داناي بزرگ هستي بخش معني نمود. از سپنتا مينو و انگره مينو دو گوهر همزاد سخن گفت كه در انديشه آدمي حضور دارند، گاتها را نقطه اتصال اشوزرتشت با اهورامزدا و سرودهاي اشوزرتشت ناميد و آن را قسمتي از اوستا خواند. همچنين به متون ديگري اشاره نمود كه بر اساس زمان و مكان خاص به وجود آمده اند و شامل برداشتهايي بودند از اوستا و گاتها كه براي آن زمان خاص مفيد بوده اند.

وي همچنين به نوانديشي ديني اشاره نمود و گفت در جوامع ديني باظهور نشانه هاي مدرنيت و تاثير آن بر زندگي ديني جنبشي به وجود آمد به نام نو انديشي ديني که با تکیه بر متون مقدس سعی دارد برداشتی نو و واقعی از دین ارائه دهد .

با اين مقدمه چيني موبد پدرام سروش پور از ويژگي هاي سوشيانت سخن گفت وي نخست به معني اين واژه كه نخستين بار در گاتها آمده است اشاره نمود و آن را به معناي سودرسان خواند. سپس به هات ۳۴ گاتها اشاره نمود و با استفاده از بندهاي گوناگون اين هات ويژگي هاي سوشيانت را بازگو نمود. وي با اشاره به واژه «است وت ارته» آن را به معناي تجسم قانون اشا و راستي ناميد و نخستين ويژگي سوشيانس را عين راستي بودن روان فرد ناميد.

در ادامه با اشاره به بند ۳ هات ۳۴، سوشيانتها را خردمندترين و انديشمندترين انسانها خواند. با مرور بندهاي بعدي اين هات متوجه مي شويم كه سوشيانت انسان كاملي است و ويژگي هاي امشاسپندان همچون نيك انديشي، راستي، توانايي و شهرياري آرزو شده،‌مهر و عشق و فروتني،‌رسايي و كمال و جاودانگي را در خود دارد.

«سوشيانت با چه چيز مبارزه مي كند؟» بخش بعدي سخنان اين هموند انجمن موبدان را تشكيل مي داد.

به گفته موبد پدرام سروش پور سوشيانت با ديوهاي مخالف امشاسپندان در مبارزه است،‌نخست دروغ، و اين به معناي مبارزه با دروغ كار نيست زيرا دروغ كار را بايد به راه راست هدايت كرد، پس سوشيانت با دروغ مبارزه مي كند. خشم وكين دومين موردي است كه سوشيانت به مقابله با آن برخواهد خواست و و هيچ گاه سوشيانت خود براي كين خواهي نخواهد آمد. مبارزه با فقر و عدم تساوي انسانها بخش ديگري از كار سوشيانت است. همچنين به مبارزه با آز، طمع و مرگ نيز مي پردازد.

به گفته موبد پدرام سروش پور زماني سوشيانت خواهد آمد كه انديشه نيك در جامعه فراگير باشد و مردم بخواهند انديشه هايشان را رو به جلو پيشرفت دهند، سپس سوشيانت كه انسان كاملي است خواهد آمد تا قدم نهايي را بردارد.

موبد پدرام سروش پور در ادامه به ديدگاه انجمن موبدان اشاره نمود و گفت هر كدام از انسانها مي توانند سوشيانت باشند. وی گفت بزرگترین ماموریت دینها نشان دادن راه است نه اعمال باید و نبایدها . اما قسمت ديگر سخنان اين هموند انجمن موبدان اشاره به مفهوم انتظار بود و آن را به معني اميد معني كرد تا جامعه در زمان سختي دچار نااميدي نشود.

بدين ترتيب نوبت به اوستا رسيد تا سوشيانت ها در اوستا بررسي شوند. به گفته موبد سروش پور در اوستا از سه سوشيانت نام برده شده است، اشيدربامي، اشيدرماه و سوشيانس.

اشيدربامي كه به اوستايي اوخشيت ارته ناميده مي شود به معناي گستراننده راستی است و برخی بر این اعتقادند که این فرد را می توان کوروش کبیر نامید . در عین حال که کوروش هخامنشی در تورات نیز به عنوان منجی یا نجات دهنده شرق اسم برده شده و بیشتر متفکرین بر این باورند فردي كه در قران نیز به نام ذوالقرنين آمده نیز همان کورش هخامنشی می باشد ذوالقرنین يعني صاحب دو شاخ و شاخ در ادبیات ایران باستان نماد فره ایزدی می باشد . کوروش تنها پادشاهی بوده که همزمان دارای دو فره قدرت و دانایی بوده است .

اما اشيدرماه در اوستا اوخشيت نمنگهه آمده است به معناي گسترش دهنده نماز و نيايش. و عده ای نیز اين فرد را به اردشير بابكان نسبت می دهند چون او در زمانی که فرهنگهای بیگانه در این سرزمین سیطره پیدا کرده بودند بار دیگر یکتاپرستی و نیایش به درگاه او را در این سرزمین رواج داد.

سومين منجي در اوستا با واژه استوت ارته به كار رفته است و كسي است كه با بدعت ها مبارزه خواهد كرد. مهمترین این بدعتها ، آن افکار نادرستی است که به ادیان الهی نسبت داده شده و آنها را از اصل و حقیقت خود دور کرده اند.

با پايان يافتن سخنان موبد پدرام سروش پور نوبت به پرسش و پاسخ رسيد در اين بخش نيز نكاتي چون محرم و نامحرم، داشتن شريعت و چایگاه آتش در دین زرتشت مطرح شد كه از سوي اين هموند انجمن موبدان با پاسخهاي شايسته اي همراه بود.

درباره ی سپندارمزد

همچنین ببینید

اخلاق برتر است یا قانون ؟

سخن سردبیر مجله فروهر – شماره ۴۶۶ موبد پدرام سروش‌پور   اخلاق و قانون مفاهیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *